Istorija » JAWA istorija

| 2004-09-05 | 49 koment.
Pirmasis JAWA motociklas pasirodė 1929 metais. Jį sukūrė Čekijos karo pramoninkas Frantisek Janeček, kuris tuo metu norėjo paįvairinti savo gamyklos prekių asortimentą. Janeček nutarė toliau tęsti motociklų gamybą, nors tuo metu Čekijoje jau buvo 21 motociklų gamykla.

 

Pirmieji motociklai, kuriuos pagamino Janečeko firma (The Green Fox), buvo vokiški Wanderer 500 OHV, kuriems gaminti jis buvo gavęs licenciją (1927 m.). 1929 metais Wanderer gamyba Vokietijoje buvo visiškai nutraukta ir juos gamino tik Janečeko gamykla. Prekinis ženklas „JAWA“ (kilo iš dviejų pirmų raidžių Janeček ir Wanderer) buvo užpatentuotas 1929 m. rugpjūčio mėnesį, nors dabartinis ovalus JAWA logotipas atsirado tik po kelėtos metų.
Pirmoji JAWA skyrėsi nuo tuometinių vokiškų motociklų keliomis detalėmis. Pati ryškiausia buvo didelis lašo formos bakas. Su 4-takčiu, 500ccm varikliu motociklas galėjo pasiekti maksimalų 95km/h greitį. Motociklo kaina buvo 14890 kronų (tuo metu labai aukšta) kartu su BOSCH elektros įranga, jei su priekaba – 17000 kronų. To metu JAWA jau buvo raudona, su šviesiom juostom ir bako šonais. Buvo pagamintos 3 serijos (1060 vnt.). Dėl jos tvirtos išvaizdos, ji buvo praminta „rumbler“ („Dundėtoja“).

1931 metais firmos pelnas pardavus ginkluotę buvo dvigubai didesnis nei pardavus motociklus, todėl buvo nutarta sukurti paprastesnę, pigesnę ir patikimesnę JAWA. Anglas lenktynininkas ir dizaineris George William Patchett ir čekas dizaineris Josef Jozif buvo pakviesti. Jie sukūrė 2-taktį, vieno cilindro 175ccm (max greitis -70-80km/h) motociklą, kurio kaina buvo mažesnė už kitų tos pačios klasės motociklų – vos 4650 kronų. JAWA reklaminės kampanijos šūkis buvo „Geresnė mašina už mažesnę kainą“. Šis modelis buvo tikras hitas ir jo gamyba išsilaikė iki 1946 m. Iš viso buvo pagaminta 27535 JAWA 175 vienetų. JAWA dėka, šalyje buvo perkami nebe importuoti, o vietinės gamybos motociklai.
1934 m. buvo pristatyta pirmoji 350ccm JAWA. Tai buvo patikimas motociklas, su labai geru valdymu ir max. greičiu 100km/h. Su šiuo motociklu buvo laimėta nemažai aukso medalių varžybose Vokietijoje.

3 dešimtmečio viduryje JAWA gavo licenciją gaminti automobilius. Jie taip pat skynė laurus lenktynėse. Per II Pasaulinį karą automobilių gamyba buvo pristabdyta, o aviacinių variklių – nutraukta visam laikui.

1937 m. JAWA pagamino JAWA 100 Robot, į mopedą panašų motociklą jauniesiems vairuotojams. Iki 1946 m. jų buvo pagaminta 12000 vnt. Tais pačiais metais buvo pagamintas antrasis JAWA automobilis – Minor 1. Tai sportiškas rodsteris, galintis pasiekti 95km/h greitį. Jis kainavo 16000 kronų ir taip pat tapo dideliu hitu.

1935 m. gimė JAWA 250. Nuo to laiko prasidėjo didžioji JAWA 250 era ir po karo atnešė kompanijai pasaulinį pripažinimą. Iki 1946 m. jų buvo pagaminta 14000 vnt.

Prieš prasidedant II Pasauliniam karui, gamykla nuo konvejerių nuleido dar vieną motociklą: modifikuotą 250 versiją – JAWA 250 Duplex-Blok. Neskaitant serijinės gamybos motociklų, JAWA gamino specialius motociklus, skirtus lenktynėms. Tai daugiausiai buvo 250ccm ir 350ccm, 4-takčiai, 1 cilindro motociklai.
Karo metai

Kai įvyko nacių invazija į Čekoslovakiją 1939 kovo 25 d., gyvenimas šalyje smarkiai pasikeitė. JAWA gamyklai, kuri buvo pasaulyje užsitarnavusi gerą vardą, problemos prasidėjau jau tų metų balandį. Vokiečiai į ją perkėlė aviacijos detalių gamybą. Motociklų gamyba visiškai sustojo 1940 metais. Pagal įsakymus, visos neužbaigtos detalės turėjo būti atiduotos ir išlydytos. Tai būtų reiškę 8500 motociklų ir 700 automobilių sunaikinimą.

Svarbios atsargos motociklų ir automobilių gamybai, tokios kaip rankenos, įvairūs liejiniai, guoliai, velenai, skardos, buvo patalpinti gamykloje, esančioje 30km nuo Prahos ir pagrindinės JAWA gamyklos. Tačiau dėka gamyklų biurokratų, visos detalės buvo paslėptos nuo nacių įvairiose fermose. Daugybė žmonių gamykloje liejo prakaitą, kad išsaugotų bent kokias detales. Niekas netikėjo, kad „Tūkstantis Reicho metų“ truks ilgiau nei kelis metus. Visi dizaineriai ir inžinieriai turėjo pasirašyti sutikimus, kad nepaisant jokių aplinkybių, jie neprisidės prie gamybos proceso.

Žmonės JAWA gamykloje ilgai nelaukė ir jau kūrė planus apie gaminius po karo. Jau iki 1940 m. prasidėjo 2 projektų darbai: motociklų ir naujo automobilio. Motociklų dizaino komanda persikėlė į motociklų aptarnavimo servisą – vienintelę JAWA dalį, kuri vis dar užsiiminėjo motociklais, nors tuo metu ji tik aptarnavo Vokietijos karinius motociklus. Jie ten rado taiką ir ramybę, priedo visus darbininkus. Visas dizaino procesas vyko sandelyje, už didelės medinės sienos, kuris vėliau buvo pramintas „smegenimis“. Neįtikėtina, tačiau ši paslaptis liko neatskleista per visą karą, nors buvo ir išties siaubingų akimirkų.

Josef Jozif, kuriam tuo metu jau buvo 34 metai, buvo centrinė viso dizaino proceso figūra. Jį visi atsiminė kaip žmogų baltais plakais ir visi manė, kad jis toks ir buvo gimęs. Tačiau jo plaukai pabalo kai Gestapas įsiveržė į servisą ir areštavo Rudolf Osavld, kuris dirbo prie motociklų dizaino. Per kelias valandas sandelyje likę dizaineriai greitai suslėpė visus motociklus ir dalis, ir tada prasidėjo kankinantis laukimas. Vienas Osvaldo žodis būtų išsiuntęs juos visus į šaudyklą. Tačiau Osvaldas nieko neišdavė ir už tai turėjo sumokėti savo gyvybe. Būtent dėl šio įvykio pabalo Josifo plaukai.

Darbas „smegenų“ sandėlyje buvo sukoncentruotas į 2-takčius, įvairių tūrių variklius. Galiausiai buvo pasirinktas 250. Tuo metu situacija aptarnavimo servise buvo tokia sunki, kad kaikurie darbai buvo atliekami namuose ir galiausiai persikėlė į Nova Paka pietų Bohemijoje. Ten buvo pagaminti ir išbandyti 20 prototipų. Naudodami Vokietijos numerius, jie galėjo slapta išbandyti motociklus keliuose ir galiausiai gimė 250 Perak („Šoklusis“). Tuo pačiu metu ir tomis pačiomis sąlygomis JAWA pagamino automobilį Minor II.

1941 m. birželio 4 d. mirė Janečekas ir visa firma atiteko jo giminei. Taip jis pageidavo savo testamente.

Karo pabaiga JAWA gamykloje buvo labai įtempta. Iškart po išsivadavimo, prasidėjo pasiruošimas gamybai. Visos detalės, kurios 1939 m. buvo paslėptos, buvo ištrauktos ir 1945 m. liepą parduotuvėse pasirodė prieškariniai JAWA modeliai.
Pokario bumas

1946 metasi pasirodė 250 Perak, kuris buvo slapta kuriamas karo metu. Patrauklus dizainas ir funkcionalumas parodė, kad JAWA savo konkurentus lenkė 5 metais. 1946 metais Paryžiaus auto ir moto parodoje ji laimėjo aukso medalį, o 1948 m. Anglijos motociklų parodoje, nors ir buvo eksponuojama „užkampyje“, sulaukė milžiniško susidomėjimo. Norinčių pirkti buvo labai daug, tačiau tuo metu tarp Čekoslovaikos ir Anglijos beveik nebuvo jokių mainų sutarčių, todėl motociklai negalėjo būti importuojami.
Nepaisant importo problemų, viena Londono kompanija, kuri iš Čekoslovakijos importavo mėsos pjaustykles, nutarė surizikuoti ir pasiskolino 20000 svarų už kuriuos atsivežė motociklų. Per pirmą mėnesį visi motociklai buvo parduoti. Panašiais būdais JAWA įsiveržė į kitų 112 šalių rinkas.
Taip pat 1948 metais JAWA pagamino 350 Perak, tačiau jau po JAWA-OGar firmos pavadinimu. Apie 180000 Perek‘ų buvo pagaminta iki 1956 m. kol šių modelių serija buvo nutraukta. Perak‘ai buvo pagrindas triratėms rikšoms (keleivinėms ir krovininėms), kurios labai populiarios Azijoje. Viena versija, gaminta Čekoslovakijoje, buvo Velorex.
5 dešimtmečio pradžioje JAWA grįžo prie 4-takčių motociklų ir nuo 1952 iki 1958 gamino JAWA 500 OHC, kurios pagrindas buvo 250 rėmas. Maksimalus šio motociklo greitis buvo 147 km/h. Neužilgo kompanija pristatė JAWA Pioneer 50, dažnai vadinamą „kelmu“, dėl jos sėdynes formos. O nuo 1958 iki 1962 gamino JAWETTA, dar vieną 50ccm mopedą.
Komunistai perima valdžią

Kita JAWA karta, po Perak, buvo Kyvacka („Siūbuotoja“). Ji prasidėjo 1953 m. Kyvacka buvo 250ccm ir 350ccm tūrių, gamyba tęsėsi iki 1974 m., o per šį laiko tarpą motociklui teko daug kosmetinių pakeitimų.

Komunistai į valdžią atėjo 1948 metais taip suduodami gamyklai milžinišką smūgį. Gamykla buvo nacionalizuota. Kompanija nebegalėjo investuoti savo pelno ir buvo priversta tęsti to paties modelio gamybą su mažomis modifikacijomis net 40 metų! Per tuos metus stiliai šiek tiek pasikeitė, o šeštajame dešimtmetyje JAWA išsikovojo sau reputaciją keliuose prestižiniuose konkursuose.
Laisvė

Ką ateitis siūlo JAWA? Komunizmo sugriuvimas sumažino produkcijos kiekį nuo 100000 iki 10000 motociklų per metus. Kompanija intensyviai ieško užsienio investuotojų kad gelėtų atnaujinti pasenusias technologijas (kai kuriais atvejais – net 40 m. senumo), kad produkcija galėtų konkuruoti dabartinėje rinkoje. Laikas pasakys, ar JAWA sugrįs į buvusią šlovę.


Straipsnio autorius: mindazzz



Komentarai  Komentuoti gali tik prisijungę Motomanai.lt nariai.
hornas
2010 Liepos 22 15:55

mano pirmas moto buvo rusiskas vaschodas, bet pirmoji meile Jawa 250

sovietomanas
2009 Gruodžio 4 00:39

''nuo 1958 iki 1962 gamino JAWETTA, dar vieną 50ccm mopedą.'' šitas sakinys mane sudomino, kadangi pats turiu tokia jawa. Gal kas turi informacijos apie šią jawa? manualų ir pan.

Hyosungas Hyosungas
2009 Lapkričio 26 22:12

(y)

DSD DSD
2009 Spalio 5 19:00

Mano pirmas moto buvo jawa, tai visai nesigailiu, geras moto buvo. Zinoma jis ir dabar geras kitiem...

sawz sawz
2009 Rugpjūčio 25 13:10

Jawa legendinis moto (y)

SportinisBU
2009 Rugpjūčio 10 13:12

Jawa :) senasis zveriukas ;)

GolfJustice
2009 Birželio 22 18:51

Jawa 4ever

PUPA PUPA
2009 Birželio 20 11:19

Gražus straipsnis! Ir aš, kai pirmą kartą sėdėjau ant JAWOS, įsimylėjau motociklus.

jawaha jawaha
2009 Gegužės 31 23:47

Savo motociklininko karjera pradejau tada kai teko atsisesti ir pralekti su JAWA 555 (y) ji buvo pirmoji motorynka su kuria pirma kart gyvenime pavaziavau, su kuria ismokau vaziuot ir begius junginet... nuo tada uzsikreciau sia nepagydoma liga :P

zvivis
2009 Balandžio 5 12:41

o Tryškiuose per fiestą degina Jawas....

dvr dvr
2008 Lapkričio 16 11:14

JAWA mano pirmieji motociklai, kai kitokiu praktiskai nebuvo, buvo geriausi, ypac senieji modeliai

britviuks
2008 Rugsėjo 28 20:10

nu ka jam padaryt truputi sumaise kas pagamina. ko cia dabar pykt

jawa12v
2008 Liepos 14 14:25

pideraste pats tu sudas o ne jawa, jei turejai kokius sujotus lauzus ir nepriziurejai tai nereiskia kad sudas,/ turiu 1988m dvilikavolte - vaziuot tikras malonumas, teko nesenai pro cekija vaziuot tai jawu daug ten pas juos keliuose maciau

knabakt
2008 Liepos 10 15:11

sveiki turui 2 jawas 1972 m su dokiais noru restauruoti,bei kas zinote kur slifuoja cilindrus arciau klpp? iskart dekuii

Vezysss
2008 Vasario 29 08:18

JAWU JAWU VZIAL JA NAHALIAVUUU !!!!!!

zeguliukas
2008 Vasario 24 21:55

man jawa jega motas izh man tai ne patinka o jawa kitas reikalas myliu sawo jawa ir pryziuresiu as ja

Bimbsiux Bimbsiux
2007 Gruodžio 9 22:03

antras motociklas man . Mano seimoje ejes is kartos i karta ... Tevas - tevo brolis - as - gal dar mano vaikai gales prisesti ant jo o siaip technika jega , kai nereikia reguliot degimo :D

rimasss
2007 Lapkričio 28 13:24

Turiu 1963m. JAWA 551/02 sport 50 cm. mopeda, gal kas zino kur rasti apie ja informacijos, noriu restauruoti, is anksto dekoju!

auriukass
2007 Lapkričio 13 13:34

tikrai idomus straipsnis Jawa gerbejams, pats tai pat turiu newiena jawa.mane tai pat domintu Jawa klubas Lietuvoje.

gopel
2007 Gegužės 9 23:20

As irgi pries savaite nusipirkau Jawa 350 1973 m. Bandysiu restauruoti. Gal kas zino ar yra koks Jawa motociklu gerbeju klubas Lietuvoje?

Tadikas007
2007 Gegužės 8 21:06

gers straipsnis pats turiu jawa 1966m.

da valdo
2007 Balandžio 20 13:10

teisybe tvarkyti tai reikia ziauriai daug =[

zruliz
2007 Kovo 31 21:31

sudas ne mocas.turejau dvi

Ramadanas
2007 Vasario 27 21:46

Nu kai anksciau nelabai ka galejai pasirinkti tai ir jawa buvo zjbs, tik kad daznokai reikdavo paremontint, ypac 6, kol nauja ciki, o veliau kiek laiko vaziuoti tiek ir remontuoji, stai tokie ispudziai.

Habibis
2006 Rugpjūčio 23 17:27

http://www.jawa-moto.com/
Pasiziurekit siu metu jawa modelius :P

Mixas
2006 Rugpjūčio 21 00:25

blt tu glusas rusiskas mocas. tu nors perskaitei? karoliz tu blt. netersk jawos garbes!

pashke15
2006 Birželio 5 20:03

jawa jega pats turiu 2 ir parduodu viena viskas ciki tik elektra paleista kai nusipirkau tai buvo perdeta i kita rema ir laidai nupjaustyti tai taip ir ner laiko sutvarkyt o jei kas turit ir norit jawos 350 12v 89m su dokais tai parasykit i email pashke15@hotmail.com papigei atiduodu

Fatalissimo Fatalissimo
2006 Vasario 5 15:23

beja, mano manymu, cia yra klaidu su desimtmeciais :)
pvz., cia minima, kad 5-asis desimtmetis yra nuo 1950 iki 1959 metu. bet kad cia ne kas kita, kaip 6-asis desimtmetis ;) na ir daugiau yra tokiu nesutapimu, bet siaip Jawa istorija nuostabi. tiems zmonems, kurusiems Jawa motociklus ir automobilius, tai buvo tarsi gyvenima. net gyvybe Rudolf'as Osavld'as paaukojo del bendro tikslo. kazkas didingo...

Fatalissimo Fatalissimo
2006 Vasario 5 15:19

ir siaip kiti Jawa automobiliai (y)
http://jawagalerie.cezetmania.info/stranky/automobily.html

xjustas
2005 Rugpjūčio 30 13:02

1963m.gamybos Jawa 350, perdarytą į čioperį, turiu.

Fuxsas Fuxsas
2005 Rugpjūčio 10 20:54

GAL ZINOT KAS TURI PARDUOT KOKIA JAWA IKI 300LT 350,634,638 NESVARU TIKTAI KAD VAZIUOTU.

Raimondas
2005 Gegužės 11 21:44

na jei brūgšteltum savo e-mail, tai duočiau šiek tiek daugiau info...

tomiie
2005 Gegužės 1 11:21

o kur galima ju nusipirkti nauju?? kur intere koks yra katalogas gal??

Raimondas
2005 Kovo 31 21:03

Taip.

tomiie
2005 Kovo 30 18:11

o dar gamina jawas?

Raimondas
2005 Kovo 27 20:23

Jo... tikriausiai nedag kas tokia istorija turi. Aš taip pat važinėju su Jawa ir labai tuo džiaugiuosi. Na o 2004m. ir šiemet metų modelius tikrai yra su kuo palyginti.

SuRIkaS
2005 Kovo 7 22:06

mano jawute... :) ))))

Na jej ne tie komunistai, gal tikraj jawa butu kiek panasi i siuolaikinius motus.
Man rodos esu kazkur mates, jawa prototipa... Na atrodo kajp "britwa"

Gedse
2005 Vasario 9 14:36

Vazineju su jawa ir tuo dziaugiuosi. JAWA - jėga!!! :)

ziburys
2005 Sausio 12 11:14

jawa 250 za****ys

koshka
2004 Gruodžio 27 21:30

Pradedu noret jwos :) :)

GReddy
2004 Gruodžio 8 15:36

JAWA 4ever... ;)

Andryla Andryla
2004 Gruodžio 3 17:13

JAWA -Valdo!!!!!! :D

galinskas
2004 Gruodžio 3 14:11

:-] cekiskas, gal tau ir LT=RUS (?)

Karolizz Karolizz
2004 Gruodžio 2 22:57

Jawa tai labai geras rusiskas motas

galinskas
2004 Gruodžio 1 13:42

(y) labai geras straipsnis, :)

the doctor
2004 Lapkričio 7 21:23

Tiesa pasakius, musu tevai ir seneliai dar vis su nostalgija ziuri i sios firmos motociklus. Na, is tiesu, tais laikais kazko tokio, kad butu galima sulygint JAWA su kitu rimtu firmu motociklais, ir nebuvo. Tai, vel gi, kalta tuometine santvarka. Ir visgi, manau, kad kai kas ir pritars - JAWA buvo tikrai geras ir patikimas motociklas!


2004 Rugsėjo 13 18:36

ot tie komuninstai, jei ne jie tai gal jau butu ir jawa street'ai


2004 Rugsėjo 9 18:25

Labai įdomu.


 
P
A
T
K
P
Š
S
 
 
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31


71.040.604
+22.361
VisoVakar
Nariai24.490+9
Temos4.653+2
Žinutės353.849+256
Komentarai100.193+27
Gyvadėžė678.090+799
Nuotraukos72.891+54
Video3.719+4
Motokatalogas4.174+17