A Twist of the Wrist » 1 Skyrius - Priešas

| 2004-11-18 | 7 koment.
Pirmas skyrius

Priešas



Savisaugos instinktas

Savisaugos instinktas visada verčia veikti automatiškai. Mes taip sukurti kad negalime sąmoningai kontroliuoti jo veikimo. Pavyzdžiui, mes negalime sulaikyti mirksėjimo, kai kas nors netikėtai patenka į mūsų regėjimo lauką. Vis dėlto, savisaugos instinkto pasireiškimas (SIP) ne visada naudingas, o dažnai net kenksmingas. Pavyzdžiui, žmogus gali sustingti (dar vienas SIP), arba pradėti elgtis neadekvačiai. Kartą aš tapau tokios situacijos liudininku. Lenktyninkas nukrito devintame Riverside Raceway trasos posūkyje. Šitoje vietoje posūkis profiliuotas (t.y. jo išorinė dalis yra aukščiau vidinės, kaip velotreke) ir išilgai išorinės dalies eina 5 pėdų aukščio sienelė. Lenktyninkas nukrito vidinėje dalyje, per 10 pėdų nuo vejos. Pašokęs, jis metėsi per visą trasą, kuria važiavo kiti lenktyninkai. Jam tuo metu atrodė kad taip saugiau.


 

Savisaugos įrenginiai

Dauguma lenktynių įrenginių padaryti atsižvelgiant į SIPus. Pavyzdžiui, lenktyninių pirštinių audinys delno pusėje yra tvirtesnis, nes žmogus krisdamas ištiesia rankas pirmyn – tai klasikinis SIPas. ABS – ne kas kita kaip technologinis įtaisas, padedantis įveikti staigų ir stiprų stabdymą, dar vieną SIPą. „Lipnesnės“ padangos padeda sumažinti staigaus motociklo pakreipimo posūkyje ar per stipraus stabdymo pasekmes.
Savisaugos klaidos

Vėliau ar anksčiau, kiekvieną iš mūsų SIPai priveda prie avarijos. Bet pati svarbiausia problema, kad jie yra pagrindinė arba antrinė VISŲ vairavimo klaidų priežastis. Iš tikro, jie griauna vairavimą. Motociklininkams tai labai teisinga. SIPai visiškai pakeičia vairuotojo veiksmus. Pažvelkime, į tokį paplitusį SIPą kaip greičio
sumažinimas/padidinimas posūkio metu. Mano apklausti 8000 vairuotojų pasakė, kad nė vienas iš jų nesiruošia sumažinti greičio posūkyje, dar daugiau, visi jie ruošiasi jį padidinti. Bet SIPas priverčia juos persigalvoti. Greičio sumažinimas posūkyje – tai SIP nr. 1. Tyrimai rodo kad šis SIP vyksta visada kai tik nuspaustas mygtukas „Panika“. Mygtukas pasispaudžia dėl daugelio priežasčių, pavyzdžiui:

„važiuoju per greitai“
„per plačiai įvažiavau į posūkį“
„per daug palenkiau motociklą“
„atrodo kad kelias slidus“

Kelio nelygumai, kiti eismo dalyviai taip pat verčia vairuotoją sumažinti greitį. Vairuotojas paprastai supranta, kad neverta lėtinti, iškart kai tik jis tai padaro (pažystama, ar ne?), kas dar kartą įrodo kad savisaugos instinktas nekontroliuojamas.
SIPai visų pirma veikia rankas, tuo pačiu įtakodami vairavimą, stabdymą, gazo reguliavimą ir kitų valdymo įtaisų esančių ant vairo valdymą.
SIPai

Priešas stiprus, bet jo nėra daug:
1. greičio numetimas
2. vairo suspaudimas
3. regėjimo lauko susiaurėjimas arba bėgiojančios akys
4. dėmesio sutelkimas ties vienu objektu
5. vairavimas link objekto ties kuriuo sutelktas dėmesys
6. vairavimo nebuvimas arba neefektyvus (lėtas arba per ankstyvas) vairavimas
7. stabdymo klaidos (per silpnas arba per stiprus stabdymas)
Kiekvienas iš mūsų susiduria su šiais SIPais. Ar galime mes juos valdyti? Paimkime, pavyzdžiui, vairo suspaudimą. Jūs pastebite, kad įsikibote į vairą iš visų jėgų po to, kai tai įvyko, ar tai darote sąmoningai? Ar jums pasitaikė specialiai susiaurinti regėjimo lauką ar prisiversti sufokusuoti dėmesį tiek kuo nors vienu? Ar norėjote užblokuoti ratą stabdydami?

Taigi, dėl tikro ar menamo pavojaus, mūsų kūnas pradeda veikti be mūsų valios, bandydamas sumažinti ar išvengti sužeidimų. Bet nė vienas iš SIPų neatitinka nei motociklo konstrukcijos, nei vairavimo veiksmų. Kitame skyriuje mes išmoksime juos įveikti.

Puiku, kai priešas pagaliau pavadintas vardu. Galbūt dabar vairuotojas sugebės nepasiduoti SIPams, o užgniaužti juos vos prasidėjusius, kol jie dar nesukėlė nemalonumų. Turiu prisipažinti kad ir man būna SIPų, net po 13 metų vairavimo. Kaip velniukas iš dėžutės jie iššoka man iš už peties. Dabar jūs galėsite kovoti su jais

Dž. G.



Komentarai  Komentuoti gali tik prisijungę Motomanai.lt nariai.
Charmis Charmis
2009 Liepos 26 17:00

Connor, bet ar gi norėjimas mirti nesukelia skaudžių pasekmių ? Pvz.: spaudimas iki dugno dėl noro mirti, nors normalios būsenos, toje pačioje situacijoje jūs net gi šiek tiek pristabdytumėte ?

connor connor
2009 Sausio 6 17:02

Geriausias kovojimas su visais SIP'ais tai sėsdamas ant motociklo žinoti, kad šiandien negrįši. Nors šiaip rimtai tai visi išvardyti SIP'ai pasireiškia visose gyvenimo situacijose kai eina kalba apie savisauga. O norint nugalėti savisaugą reikia nebijoti mirti o norėti.

liutas
2006 Vasario 9 13:26

Norėčiau paklausti straipsnio autoriaus:
-ar yra kitų būdų kovojant su sip,ar jie įveikiami tik važioujant motociklu?Manau,kad technologijos pažengusios į priekį...,gal yra sukurtas kažkoks simuliatorius kovoti su šiais simptomais...?Ne naujiena,kad buvo bandoma motociklininkams oro pagalvė(ji buvo uždedama kaklo srityję,apsaugant krutinės ląstą ir nugarą)

Litas
2006 Sausio 28 21:05

atsimenu draugui daviau su mini britwa perlekt, tai tas kai pasimete ne stabdzius spaude o gaza iki galo, tai taip dejos i stulpa, kad man remontas kainavo 200lt.

armi77
2006 Sausio 13 17:34

man tai kol kas irgi daugelis sipų būdinga

sniegas68 sniegas68
2005 Lapkričio 22 03:45

..buvo.. man taip..3 min stazas,.. issokau in posuky, o tel audine ataliakia,.. karoc nezi kap ty buvo bet, kad vietoj stabdziu uzplesiau gaza,.. o, kad skridau.... "silkes" vairuotojas matyt ne nesuprato kokius as ty fintus isdarineju, gal tipo bandau pakilt... po to savaite zejau i mota ir galvojau, kad gal neverta ne pradet... gerai, kad tai buvo durna mintis...

Ziurke Ziurke
2005 Spalio 31 18:27

nepaminejo dar vieno sip'o ,ypac pradedanciu, kai vietoj stabdymo pradeda pasimetes gazuot :D ypac merginos :-]


 
P
A
T
K
P
Š
S
 
 
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
 


71.040.604
+22.361
VisoVakar
Nariai24.490+9
Temos4.653+2
Žinutės353.849+256
Komentarai100.193+27
Gyvadėžė678.090+799
Nuotraukos72.891+54
Video3.719+4
Motokatalogas4.174+17