A Twist of the Wrist » 15 Skyrius - Vairavimas
Penkioliktas skyrius
Vairavimo greitis
Kiekviename posūkyje jūs kažkokį laiko tarpą skiriate vairavimo procesui. Kiek laiko ir kiek dėmesio sunaudoja šis svarbus veiksmas? Ar jūs žinote kaip greitai tai daro meistrai? Ar jiems tai gaunasi tik dėl to, kad jie valdo pačią tobuliausią techniką?
Tarkim kad meistrų vairavimo greitis vertinamas 10 balų. Kiek balų tada gausite jūs? Paprastas „gatvės“ vairuotojas įeina į posūkį per 2 sekundes. Geriausieji iš geriausių tai daro per 0.5 sekundės. Vidutinis lenktyninkas gauna 3 ar 4 balus pagal 10 balų skalę. Kaip sumažinti vairavimo laiką ir kam to reikia? Kas trukdo jums vairuoti greitai?
SIPai ir vairavimas
Prisipažinkime vienas kitam – įeiti į posūkį labai baisu. Jūs bijote kad motociklas išslys iš po jūsų, kad, paguldžius per greitai, motociklas neteks sukibimo su keliu. Be to, per didelis posvyrio kampas verčia suveikti SIPus. Todėl naujokai stengiasi neguldyti per greitai ar per stipriai.
Posvyrio kreditas
Bet štai kas keista – nemaloniose situacijose „gatviniai“ vairuotojai įveikia posūkį didesniu posvyrio kampu, nei to reikia tokiam greičiui. Net ir nemažai lenktynininkų daro taip pat. Jie kaip ir pasirenka posvyrio kreditą. Ar yra galimybė guldyti ar ne (kojelės ar duslintuvai jau kelia kibirkštis), jie vis tiek stengiasi paguldyti motociklą dar daugiau. Aš dažnai mačiau kaip lenktyninkai braižo motociklo dalis posūkiuose, kuriuos gali įveikti 5-10 mph greičiau su mažesniu posvyrio kampu. Kuo didesnis kampas – tuo geriau? Ar jums geriau įveikti posūkį greičiau su mažesniu posvyrio kampu?
Per didelis posvyrio kampas – tai klaida
Didinant posvyrio kampą motociklas tampa mažiau stabiliu.
Kuo didesnis kampas – tuo blogiau. Kalneliai, duobės, slidžios trasos atkarpos sukels drebėjimą ar slydimą greičiau esant didesniam kampui. Be to, kuo didesnis posvyrio kampas, tuo tikslesnis turi būti valdymas gazu. Žinoma, smagu guldyti motociklą posūkyje smarkiau. Bet smagumas trunka neilgai – suveikia SIPas ir situacija tampa nebevaldoma. Apibrėžkime vairavimo tikslą ir užduotį.
Vairavimo tikslas – pakeisti judėjimo kryptį. Vairavimo užduotis – tiksliai įveikti posūkį su minimaliai įmanomu duodam greičiui posvyrio kampu.
Vairavimas, posvyrio kampas ir greitis
Visiems žinoma: kuo didesnis greitis – tuo didesnis posvyrio kampas. Gerai, sutinku. Didėjant greičiui, didėja išcentrinė jėga, besistengianti išstumti iš posūkio. Didindami kampą jūs kompensuojate tą jėgą. Bet tai dar ne viskas. Nupieškime paprastą posūkį, įėjimo tašką, trajektoriją ir tašką, kuriame pasiekiamas norimas posvyrio kampas.
Esant duotam greičiui, įėjimo taškui ir maksimaliam posvyrio kampui, lenktyninkas užtikrintai įveiks posūkį.
Tarkim kad sekantis lenktyninkas atsipalaiduoja ir vairuoja lėčiau. Motociklo greitis, įėjimo taškas ir posvyrio kampas lieka tokie pat. Kaip pasikeis trajektorija? Žinoma, išsitiesins (punktyrinė linija).
Tarkim, trečią kartą mūsų lenktyninkas vairuoja greičiau esant tiem patiem parametram. Kur jis atsidurs? Teisingai – posūkio viduje.
Lėtai vairuojant trajektorija išsitiesins.
Greitai vairuojant trajektorija išeina už vidinės posūkio dalies.
Kaip jam įveikti posūkį trečiu atveju? Egzistuoja keletas variantų:
1. įeiti į posūkį vėliau. Bet ar verta keisti įėjimo tašką, jei esantis gerai veikia? Manau, ne.
2. anksčiau atsukti gazą. Neblogai, bet teks priversti save tai padaryti.
3. stipriau atsukti gazą ir ištiesinti trajektoriją. Įmanoma.
4. atsukti gazą ir anksčiau ir stipriau. Įmanoma.
5. sumažinti posvyrio kampą. Kodėl gi ne!
Tik variantas nr. 5 atveria daugiau galimybių, nei užveria. Pavyzdžiui, jei jūs išmokote įveikti posūkį su mažesniu posvyrio kampu, jum bus lengviau didinti greitį posūkyje, naudojant posvyrio rezervą.
Kas jei lenktyninkas norės padidinti posūkio įveikimo greitį, esant tam pačiam įėjimo taškui ir pastoviam posvyrio kampui? Jis turi vairuoti greičiau.
Greitas vairavimas leidžia mažiau guldyti motociklą.
Didinant įėjimo į posūkį greitį reikia didinti vairavimo greitį.
Taigi, esant tam pačiam greičiui, kuo greičiau pasukamas motociklas, tuo mažesnio posvyrio kampo reikia kad įveikti posūkį. Ar gerai yra įveikti posūkį mažesniu kampu? Taip. Ar tai geriau saugumui? Taip. Ar motociklas dėl to stabilesnis? Taip. Ar tai leidžia įveikti posūkius greičiau? Taip. Ar esant mažesniam posvyrio kampui sukibimas su keliu geresnis? Taip. Ar tai išsprendžia vairavimo užduotį? Taip. Na ką, įtikinau?
Svarbiausia posūkyje – ne kur pasukti, o kaip greitai pasukti. Aš mokau studentus pasukti greičiau. Kai tik jie supranta, ką būtent tai jiems duoda, jie toliau tobulina šį įgūdį.
Dž. G.
Vairavimas
Vairavimo greitis
Kiekviename posūkyje jūs kažkokį laiko tarpą skiriate vairavimo procesui. Kiek laiko ir kiek dėmesio sunaudoja šis svarbus veiksmas? Ar jūs žinote kaip greitai tai daro meistrai? Ar jiems tai gaunasi tik dėl to, kad jie valdo pačią tobuliausią techniką?
Tarkim kad meistrų vairavimo greitis vertinamas 10 balų. Kiek balų tada gausite jūs? Paprastas „gatvės“ vairuotojas įeina į posūkį per 2 sekundes. Geriausieji iš geriausių tai daro per 0.5 sekundės. Vidutinis lenktyninkas gauna 3 ar 4 balus pagal 10 balų skalę. Kaip sumažinti vairavimo laiką ir kam to reikia? Kas trukdo jums vairuoti greitai?
SIPai ir vairavimas
Prisipažinkime vienas kitam – įeiti į posūkį labai baisu. Jūs bijote kad motociklas išslys iš po jūsų, kad, paguldžius per greitai, motociklas neteks sukibimo su keliu. Be to, per didelis posvyrio kampas verčia suveikti SIPus. Todėl naujokai stengiasi neguldyti per greitai ar per stipriai.
Posvyrio kreditas
Bet štai kas keista – nemaloniose situacijose „gatviniai“ vairuotojai įveikia posūkį didesniu posvyrio kampu, nei to reikia tokiam greičiui. Net ir nemažai lenktynininkų daro taip pat. Jie kaip ir pasirenka posvyrio kreditą. Ar yra galimybė guldyti ar ne (kojelės ar duslintuvai jau kelia kibirkštis), jie vis tiek stengiasi paguldyti motociklą dar daugiau. Aš dažnai mačiau kaip lenktyninkai braižo motociklo dalis posūkiuose, kuriuos gali įveikti 5-10 mph greičiau su mažesniu posvyrio kampu. Kuo didesnis kampas – tuo geriau? Ar jums geriau įveikti posūkį greičiau su mažesniu posvyrio kampu?
Per didelis posvyrio kampas – tai klaida
Didinant posvyrio kampą motociklas tampa mažiau stabiliu.
Kuo didesnis kampas – tuo blogiau. Kalneliai, duobės, slidžios trasos atkarpos sukels drebėjimą ar slydimą greičiau esant didesniam kampui. Be to, kuo didesnis posvyrio kampas, tuo tikslesnis turi būti valdymas gazu. Žinoma, smagu guldyti motociklą posūkyje smarkiau. Bet smagumas trunka neilgai – suveikia SIPas ir situacija tampa nebevaldoma. Apibrėžkime vairavimo tikslą ir užduotį.
Vairavimo tikslas – pakeisti judėjimo kryptį. Vairavimo užduotis – tiksliai įveikti posūkį su minimaliai įmanomu duodam greičiui posvyrio kampu.
Vairavimas, posvyrio kampas ir greitis
Visiems žinoma: kuo didesnis greitis – tuo didesnis posvyrio kampas. Gerai, sutinku. Didėjant greičiui, didėja išcentrinė jėga, besistengianti išstumti iš posūkio. Didindami kampą jūs kompensuojate tą jėgą. Bet tai dar ne viskas. Nupieškime paprastą posūkį, įėjimo tašką, trajektoriją ir tašką, kuriame pasiekiamas norimas posvyrio kampas.
Tarkim kad sekantis lenktyninkas atsipalaiduoja ir vairuoja lėčiau. Motociklo greitis, įėjimo taškas ir posvyrio kampas lieka tokie pat. Kaip pasikeis trajektorija? Žinoma, išsitiesins (punktyrinė linija).
Tarkim, trečią kartą mūsų lenktyninkas vairuoja greičiau esant tiem patiem parametram. Kur jis atsidurs? Teisingai – posūkio viduje.
Greitai vairuojant trajektorija išeina už vidinės posūkio dalies.
Kaip jam įveikti posūkį trečiu atveju? Egzistuoja keletas variantų:
1. įeiti į posūkį vėliau. Bet ar verta keisti įėjimo tašką, jei esantis gerai veikia? Manau, ne.
2. anksčiau atsukti gazą. Neblogai, bet teks priversti save tai padaryti.
3. stipriau atsukti gazą ir ištiesinti trajektoriją. Įmanoma.
4. atsukti gazą ir anksčiau ir stipriau. Įmanoma.
5. sumažinti posvyrio kampą. Kodėl gi ne!
Tik variantas nr. 5 atveria daugiau galimybių, nei užveria. Pavyzdžiui, jei jūs išmokote įveikti posūkį su mažesniu posvyrio kampu, jum bus lengviau didinti greitį posūkyje, naudojant posvyrio rezervą.
Kas jei lenktyninkas norės padidinti posūkio įveikimo greitį, esant tam pačiam įėjimo taškui ir pastoviam posvyrio kampui? Jis turi vairuoti greičiau.
Didinant įėjimo į posūkį greitį reikia didinti vairavimo greitį.
Taigi, esant tam pačiam greičiui, kuo greičiau pasukamas motociklas, tuo mažesnio posvyrio kampo reikia kad įveikti posūkį. Ar gerai yra įveikti posūkį mažesniu kampu? Taip. Ar tai geriau saugumui? Taip. Ar motociklas dėl to stabilesnis? Taip. Ar tai leidžia įveikti posūkius greičiau? Taip. Ar esant mažesniam posvyrio kampui sukibimas su keliu geresnis? Taip. Ar tai išsprendžia vairavimo užduotį? Taip. Na ką, įtikinau?
Svarbiausia posūkyje – ne kur pasukti, o kaip greitai pasukti. Aš mokau studentus pasukti greičiau. Kai tik jie supranta, ką būtent tai jiems duoda, jie toliau tobulina šį įgūdį.
Dž. G.
Komentarai Komentuoti gali tik prisijungę Motomanai.lt nariai.
Colonel
2006 Rugpjūčio 10 18:41 |
O man tai priekinis ratas slystas nors jis ir plikokas bet manau jad taip slysti neturetu |
edvarys
2006 Liepos 11 18:21 |
Geras straipsnis.o ar gerai darau jai as guldau motocikla po saves? |
AntanasP
2006 Balandžio 13 21:52 |
pirmą kartą išgirdau apie tokią per didelio užguldymo problemą |
71.040.604
+22.361
+22.361
Viso | Vakar | |
Nariai | 24.490 | +9 |
Temos | 4.653 | +2 |
Žinutės | 353.849 | +256 |
Komentarai | 100.193 | +27 |
Gyvadėžė | 678.090 | +799 |
Nuotraukos | 72.891 | +54 |
Video | 3.719 | +4 |
Motokatalogas | 4.174 | +17 |